Forbrukerkjøpsloven gjelder ikke
Kjøp av trafikkopplæring, vil være kjøp av tjeneste og omfattes derfor ikke av forbrukerkjøpslovens regler. Det er ingen egne regler mellom elev og trafikkskolen. Dette er et ulovfestet rettsområde, hvor utgangspunktet er at eleven skal ha det som er avtalt, herunder avtalevilkårene som aksepteres ved avtaleinngåelsen.
Tilgjengelig, klart og forståelig
Avtalevilkårene må komme klart og tydelig frem for eleven, på nettsiden til trafikkskolen eller på annen måte gjøres kjent for eleven før avtaleinngåelsen.
Eleven bør oppfordres til å sette seg inn i skolens vilkår. Vilkår som ikke er klart nok utformet fra skolens side, tolkes som oftest i elevens favør i en tvist.
Ikke glem å opplyse om angrerett!
Stadig flere kjøper trafikkopplæring over internett og telefon, og da er det viktig å merke seg at reglene i angrerettloven kommer til anvendelse. Loven gir eleven rett til å gå fra avtalen innen 14 dager, etter at avtalen ble inngått/varen ble fysisk mottatt. Eleven trenger ikke oppgi grunnen til å ville gå fra avtalen.
Angrerettloven stiller en rekke krav til hvilke opplysninger eleven har krav på i forkant av kjøpet. I tillegg stilles det krav om at eleven skal få en avtalebekreftelse hvor opplysningene er listet opp, og et angreskjema. Brudd på enkelte av bestemmelsene vil kunne føre til at angrefristen utvides opp til 12 måneder, eller at forbrukeren ikke lenger har plikt til å betale for enkelte kostnader. Det kan derfor koste skolen dyrt å droppe dette.
For skoler som tilbyr opplæringspakker er det nok særlig viktig å merke seg at eleven kan bli fritatt fra betalingsplikten for opplæring som er gjennomført dersom skolen unnlater opplyse om angrerett. Skolen må da refundere det innbetalte tilbake til eleven.
For å være sikker på at opplysningene skolen gir tilfredsstiller angrerettloven, kan man bruke et skjema fra Statlig blankettarkiv.
Ifølge Forbrukerrådets veileder til angrerett, skal det som minimum gis opplysninger om:
Hvordan informere eleven om angrerett?
Med forbehold om at skolen alltid må undersøke gjeldende regelverk selv, vil dette være et eksempel på hvordan man kan gå frem. Du kan laste ned forslaget på angrerettskjema fra teksten under.
«Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan eleven angre kjøpet av tjenesten i henhold til angrerettloven.»
Eleven må gi trafikkskolen melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at avtale ble inngått. Ved kjøp av varer beregnes fristen fra varen er i elevens fysiske besittelse. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Eleven har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig. Du kan sende oss en e-post eller benytte vårt angrerettskjema, som du finner nederst på siden.
Trafikkskolen er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til eleven uten unødig opphold, og senest 14 dager fra trafikkskolen fikk melding om elevens beslutning om å benytte angreretten.
Dersom du som elev ønsker at undervisning påbegynnes før utløp av angreretten, vil du ha ansvar for rimelige kostnader for den del som er utført i henhold til avtalen. Det samme gjelder hvis undervisningstjenesten er fullt ut levert før angrefristens utløp.
NB, for at skolen skal kunne kreve få betalt for undervisning som er gitt før utløp av elevens angrerett, krever loven at skolen kan vise til at eleven uttrykkelig ber om å få starte på et varig medium, eksempelvis på epost. Be derfor alltid om skriftlig dokumentasjon dersom elever ønsker å starte opplæring før utløp av 14 dagers fristen.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.